Blog trenerów

Polskie towarzystwo Wspierania Psychoedukacji


Przyszłość będzie szczodra jedynie wtedy, kiedy wszystko ofiarujesz teraźniejszości

Albert Camus

Wy wszyscy moi ja

Rocznie w Polsce wydaje się ponad 30 tysięcy książek. Jeśli nawet większości nie mamy po co czytać, to i tak zostaje spory kłopot z wyborem tych ważnych i potrzebnych. A gdyby tak znaleźć książkę o wszystkim? No może nie o wszystkim, ale na przykład o mózgu, o diecie, sporcie, nawykach, zmianach i uzależnieniach. I jeszcze o biologii, dajmy na to o drobnoustrojach. No i o muzyce i o tym, czemu jest dla nas ważna. Do tego o znanych talentach jak Bob Dylan czy Steve Jobs. Jeszcze o smartfonach i internecie. I o tym, co robimy w trakcie snu. Może jeszcze trochę o facebooku i aplikacjach pomagających się wyspać. Trochę o filozofii i o wojskowych dronach w służbie bezpieczeństwa obywateli. (…) Czytaj dalej

Jak się uczyć imion w grupie?

Prowadząc zajęcia w szkołach trenerów oraz podczas licznych szkoleń z wystąpień publicznych wielokrotnie słyszę powtarzające się pytanie: Jak Ty to robisz, że pamiętasz nasze imiona?”. Postanowiłem zatem pochylić się nad tym zagadnieniem i nieco zdradzić sekrety magicznych zdolności pamięciowych. Imiona uczestników to nie lada wyzwanie. W zależności od grupy może ich być jednocześnie 10, 16, a nawet ponad 20. Z jednej strony to zupełnie obce osoby. Trener, nauczyciel, wykładowca, a czasem i menadżer widzi je pierwszy raz w życiu. Naturalne jest, że nie musi znać wszystkich imion. Z kolei z innej perspektywy widać jak bardzo znajomość imion w grupie się przydaje. Po pierwsze łatwiej jest (…) Czytaj dalej

Czego nie robić będąc trenerem?

Czasami spotykam „trenerów”, którzy nie pracują, tylko się bawią. To dobrze, że praca jest dla nich przyjemnością, jest jednak kilka ale… Trener musi wiedzieć Wychodząc na salę szkoleniową szkolący staje się autorytetem. Jeśli trener myśli, że o czymś wie, a tak nie jest, to może lepiej, by został w domu albo poszedł do biblioteki. Przekazując innym nieprawdziwe lub nieprecyzyjne informacje, może utwierdzać uczestników w błędnych przekonaniach. Jeśli uczestnicy krytycznie podchodzą do przekazywanych treści, nie ma wielkiego dramatu. Sprawdzą swoją wiedzę. Niekompetenty trener potwierdzi tylko, krążący od pewnego czasu, stereotyp trenera nieprzydatnego. Gorzej jeśli uczestnik bezrefleksyjnie (…) Czytaj dalej

Jak zacząć pracę z grupą?

Co decyduje o efektywności szkolenia, wykładu, lekcji czy spotkania z pracownikami? Ciekawa merytoryka, dobre przygotowanie prowadzącego, Jego pewność siebie i charyzma. To wszystko niezmiernie ważne. Czemu jednak zdarza się tak, że pomimo troski o powyższe kwestie, początek naszego wydarzenia jest nie zupełnie taki jak nam się wymarzył? Wszystko kręci się wokół poczucia bezpieczeństwa. Szkolenie, wykład, spotkanie grupowe to wydarzenia sztuczne, niebezpieczne i dyskomfortowe. Z jakiego powodu? W sytuacji dnia codziennego nie musisz siedzieć blisko wielu nieznajomych osób. Nie musisz narażać się na ujawnienie niewiedzy czy niewygodne pytania. Nie musisz mówić o sobie obcym ludziom. Nie (…) Czytaj dalej